Bijdrage kadernota 2025 ChristenUnie Altena

Anne cuprofiel.jpg
Door Anne Duizer, ChristenUnie Altena op 2 juli 2024 om 20:00

Bijdrage kadernota 2025 ChristenUnie Altena

Geachte voorzitter, leden van de raad, en aanwezigen,

Met de nodige bezuinigingen voor de boeg willen wij dat wij als overheid focussen op wat er toe doet. In de kadernota wordt gesproken over ombuigingen, maar wij hebben het liever over focus. Wij staan voor een samenleving waarin gezinnen, betaalbare woningen, duurzaamheid en een dienstbare overheid centraal staan, vooral in tijden van bezuinigingen. Onze prioriteiten zijn gericht op een zorgzame en rechtvaardige gemeenschap.

Gezinnen
Gezinnen vormen het fundament van onze samenleving. Daarom moeten we investeren in goede zorg en ondersteuning voor gezinnen, vooral nu de financiële druk toeneemt. De ChristenUnie pleit voor effectieve maatregelen om armoede terug te dringen en alle vormen van verslaving zo veel mogelijk tegen te gaan. Dit betekent dat we moeten zorgen voor toegankelijke jeugdzorg en ondersteuning voor gezinnen die het moeilijk hebben. In tijden van bezuinigingen mogen de meest kwetsbaren onder ons niet de dupe worden. We zetten ons in voor het behoud van zorg en ondersteuning, met bijzondere aandacht voor ouderen, jongeren en mensen met een ondersteuningsbehoefte. Onze prioriteit ligt bij een zorgzame en betrokken samenleving.

Wonen
Wonen is een basisbehoefte die momenteel niet voor iedereen haalbaar is. Daarom zetten wij ons in voor betaalbare woningen voor alle inwoners van Altena. We willen lokale initiatieven zo veel mogelijk ondersteunen om zo de leefbaarheid en betaalbaarheid in onze dorpen te vergroten. Bij grootschalige uitbreidingsplannen zoals die worden beoogd voor Almkerk en Werkendam is het essentieel dat we samenwerken met de inwoners, zodat er draagvlak en betrokkenheid is bij de ontwikkelingen.

Duurzaamheid
Duurzaamheid blijft belangrijk voor de ChristenUnie. Momenteel staat de verduurzaming onder druk door vooral netschaarste. Meer dan voorheen zullen we dus als gemeente moeten kiezen wat we wel en niet willen. Energieslurpende industrie of productie van goederen waar lokaal geen vraag naar is moeten we dan ook niet meer willen. We moeten meer focussen op bv energiezuinig transport zoals meer fietsen. En we moeten doorgaan met de vergroening van onze leefomgeving. Want meer groen is meer koeling zonder dat dit stroom kost.

Dienstbare Overheid
Tot slot, de ChristenUnie gelooft in een dienstbare overheid die de mens centraal stelt. In tijden van bezuinigingen is het van groot belang dat we efficiënt omgaan met onze middelen zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen. Wij pleiten voor het schrappen van de voorgenomen uitbreiding van het aantal ambtenaren, zodat we minder hoeven te bezuinigen op essentiële voorzieningen zoals de WMO. Een dienstbare overheid is uitnodigend en werkt nauw samen met de inwoners, waarbij hun stem en initiatief centraal staan.

Als ChristenUnie hechten wij veel waarde aan onze Bijbelse opdracht om te zorgen voor de wezen, weduwen, armen en verdrukten, kortom de meest kwetsbare mensen. In deze tijd zijn dat de alleenstaande moeders, asielzoekers, vereenzaamden, verslaafden etc. Wij pleiten daarom voor focus op een zorgzame gemeenschap, met betaalbare woningen voor onze inwoners, duurzame kernen en een dienstbare overheid, vooral in tijden van financiële uitdaging. Wij kijken uit naar een constructieve samenwerking met u allen om deze doelen te bereiken.

Dank u wel.

* De ChristenUnie heeft verschillende moties (mede)ingediend, hier komen we later op terug

Labels: ,