wat komt er na (de) Veerman

briefmaandag 18 mei 2015 20:27

Blog vanuit Aalburgs perspectief op ingewikkelde situatie na verschijnen rapport meneer Veerman.

Deze week  werd het advies van oud minister Veerman over Altena gepresenteerd. Het valt ons op dat hij het proces behoorlijk goed heeft doorgrond en zich als onafhankelijk denker opstelt naar alle partijen, ook zijn opdrachtgever de provincie krijgt de nodige kritiek.

Het complete rapport kunt u downloaden met deze link.

Essentiële elementen uit dat rapport zijn volgens de ChristenUnie:

1. De taken die naar de gemeenten komen moeten niet onderschat worden en dat gebeurd op diverse niveau's zowel ambtelijk, bestuurlijk en in de samenleving.
  2. Er zijn al zoveel rapporten geschreven en zoveel pogingen op samenwerking gedaan, maar opnieuw vaart ieder haar eigen koers, dat gaat zo niet lukken.
  3. Een duidelijke uitspraak van de provincie zal helpen om de urgentie tot verandering onderstrepen.

Nu is elke gemeente verantwoordelijk hoe zij met dit advies om gaan. Primair is het een advies aan de provincie. Maar ook een oproep om zelf (opnieuw) de afweging te maken om een proces richting fusie van Werkendam, Woudrichem een Aalburg per 1 jan 2019 voor te bereiden.

De kiesverenigingen in Altena van de ChristenUnie hebben zich voor de verkiezingen al uitgesproken dat zij 1 gemeentebestuur de beste oplossing vinden voor de bestuurlijke structuur  van dit Brabantse eiland. Zij werken na al zoveel mogelijk samen in dossiers die heel de regio aangaan.

Dilemma?

Voor de coalitie in Aalburg is dit best een lastig advies. Zij hebben namelijk een andere koers gekozen en daar is een meerderheid van de raad voor. Zelfstandigheid is een belangrijk kroonjuweel van deze coalitie.

De burgemeester heeft aangegeven dat  zij eerst de reactie van de provincie afwachten. En dan wordt het spannend. Wordt erop gerekend dat het allemaal zo een vaart niet zal lopen?  Laten zij het aankomen op een procedure waar de provincie de leiding gaat nemen maar waarbij onderhandelingsruimte verdwijnt?  of pakken ze zelf  de regie. En kunnen en willen allen partijen daar hun bijdrage aan leveren in het licht van beloften aan hun kiezers?

Het is niet aan ons als oppositiepartij om daarover te speculeren en zullen zelf een manier kiezen hoe we de belangen van de Aalburgse inwoners en bedrijven het beste kunnen behartigen.